Sånn vil jeg ha det på flere arenaer

Det foreligger fem ulike områder å snakke om:


  • Sånn vil jeg ha det på skolen og Sånn vil jeg ha det på SFO/AKS (Se Statped.no)
  • Sånn vil jeg ha det hjemme
  • Sånn vil jeg ha det på fritidsarenaen
  • Sånn vil jeg ha det når jeg får helsehjelp

Alle er likt utformet, med en veileder, bildestøtte og avkrysningsboks. Hvert område har enkelte påstander som kun gjelder det området.
Hver del er igjen delt opp i de kjente kategoriene:


Planlegging, organisering og gjennomføring

Instruksjoner og informasjon

Kommunikasjon og relasjoner

Energi og stress


Ved planlegging, gjennomføring og organisering er det lagt inn underkategorier som heter før, under og etter aktiviteten, men på den som omhandler hjemmesituasjonen er det delt opp i når på dagen. På denne måten kan en være enda mer spesifikk, og personen en snakker med kan si mer om hva som er viktig for å føle trygghet gjennom forutsigbarhet på et mer detaljert nivå. I tillegg er dette med på å kunne nettopp planlegge en vanskelig situasjon skritt for skritt sammen. Her har vi også lagt inn områdene når jeg sover et annet sted og når det er annerledesdager. ADL – ferdigheter er bakt inn i de ulike aktivitetene som en hverdag består av.


Alle skjemaene er laget etter innspill og gode råd fra barn, ungdom, foresatte, voksne som har uttalt seg om
barndommen, skolehelsetjenesten, tannhelsetjenesten og lege. Normedia har satt inn bildestøtte og laget layout. 

“Sånn vil jeg ha det” samtaleskjemaer til nedlastning

Les mer om skjemaene her:

Sånn vil jeg ha det på skolen og Sånn vil jeg ha det på SFO/AKS


Sånn vil jeg ha det på skolen og Sånn vil jeg ha det på SFO/AKS ligger gratis nedlastbart på Statped sine nettsider. Denne har en egen veileder, og har oppdaterte bildestøtte fra Normedia. På Statped.no kan du lese mer om nevroutviklingsforstyrrelser, tilleggsvansker, tiltak og tilrettelegging.

Sånn vil jeg ha det hjemme


Sånn vil jeg ha det hjemme omhandler det stedet alle mennesker er mest, der det er viktig at stressnivået er lavt, men også at en kan øve på det som er vanskelig i trygge omgivelser. Måltid, det å sove et annet sted og å møte annerledes-dager er derfor egne temaer å snakke om.


Dette området er delt opp i de ulike samtaletemaene:

  • Planlegging, organisering og gjennomføring av aktiviteten. Dette er igjen delt opp i ulike tidspunkt på dagen, og måltid er et tema for seg selv:
    • Når jeg står opp
    • Når jeg kommer hjem fra skolen
    • Når det er ettermiddag/kveld
    • Måltid
  • Instruksjoner og informasjon
  • Kommunikasjon og relasjoner
  • Energi og stress
  • Når jeg sover borte
  • Når det er annerledesdager

Sånn vil jeg ha det på fritidsarenaen

Sånn vil jeg ha det på fritidsarenaen omhandler barnets fritid, som ofte består av organisert lek/aktiviteter eller idrett der andre voksne møter barnet over tid. Samtalen kan gjøres med noen i hjemmet, men kan også gjøres av en trygg og nysgjerrig voksenperson på arenaen som da kan legge til rette for barnet gjennom mer kunnskap.


Dette området er delt opp i de ulike samtaletemaene:

  • Planlegging, organisering og gjennomføring av aktiviteten. Dette er igjen delt opp i: 
    • Før aktiviteten
    • Under aktiviteten
    • Etter aktiviteten
  • Instruksjoner og informasjon
  • Kommunikasjon og relasjoner
  • Energi og stress

Sånn vil jeg ha det når jeg får helsehjelp


Sånn vil jeg ha det når jeg får helsehjelp omhandler de ulike arenaene og møtene som personer vil ha opp gjennom oppveksten. Helsehjelp er en viktig arena som mange glemmer å snakke om, og som det er viktig å forberede personen det gjelder på, og den en skal møte på. Erfaringer og historier en møter viser ofte utfordringer en ikke har tenkt på, og den som skal behandle eller møte den som trenger hjelp er alltid takknemlig for å få vite litt mer, og for å kunne legge best mulig til rette. Mange ting innen helsehjelp er noe en MÅ gjennom. Vi har derfor tatt med områdene:

  • Sykehus
  • Skolehelsetjenesten
  • Lege
  • Tannlege

En kan ha denne viktige samtalen hjemme eller med en annen personen er trygg på på en annen arena. Det kan være lurt at en er enig om hva den en skal møte vet. Hva er viktig å vite? En god samtale kan også være undrende og problemløsende.


Dette området er delt opp i de ulike samtaletemaene:

  • Planlegging, organisering og gjennomføring av aktiviteten. Dette er igjen delt opp i: 
    • Før handlingen
    • Under handlingen
    • Etter handlingen
  • Instruksjoner og informasjon
  • Kommunikasjon og relasjoner
  • Energi og stress